e-Fatura Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 397 Sıra Numaralı Vergi Usulü Kanununca 05.03.2010 tarihinden itibaren yürürlüğe koyulmuş, elektronik ortamda mükellefler arası fatura alımı ve gönderimi sağlayan bir uygulamadır. e-Fatura, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahip olup, Gelir İdaresi Başkanlığı sunucuları aracılığı ile alıcı ve gönderen arasında iletilen bir elektronik faturadır. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafınca belirlenmiş olan veri formatı ve standartlarına bağlı kalarak taraflar arası sabit e-Fatura gönderimi yapılabilir. 433 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerin birbirlerinden aldıkları mallar ve sağladıkları hizmetler için elektronik fatura gönderme ve alma zorunluluğunun başlangıcı 01.04.2014 olarak belirlenmiştir. e-Fatura hazırlarken mükellefin karşısına hazırlayabileceği iki farklı e-Fatura seçeneği çıkar. Bunlar temel e-Fatura ve ticari e-Faturadır.
Temel e-Faturanın Özellikleri Nedir?
- Temel e-Fatura göndericiden alıcıya doğrudan ulaşır.
- Alıcıdan herhangi bir onay beklenmez, alıcının faturayı reddetme seçeneği yoktur.
- Ret veya onay gibi seçenekleri olmadığı için genelde hizmet faturalarında kullanılır.
- e-Faturada herhangi bir yanlışlık veya sıkıntı olursa kesilen e-Fatura iptal edilebilir.
e-Faturanın üstündeki senaryo kısmına temel fatura seçeneği yerleştirilerek temel e-Fatura olduğu belirtilir. Müşterileriniz ile temel e-Fatura mı yoksa ticari e-Fatura mı kullanacağınız konusunda önceden anlaşırsanız ilerde oluşabilecek sıkıntıları önlemiş olursunuz.
Ticari e-Faturanın Özellikleri Nedir?
- Alıcıya onay veya ret seçeneği sunulur.
- Alıcının verdiği yanıt faturayı gönderenin paneline ‘’onaylandı’’ veya ‘’reddedildi’’ olarak gönderilir.
- Ret veya onay seçenekleri olduğu için genellikle ticaret yapan firmalar tarafından kullanılır.
e-Faturanın üstündeki senaryo kısmına temel fatura seçeneği yerleştirilerek temel e-Fatura olduğu belirtilir. Müşterileriniz ile ticari e-Fatura kullanma konusunda anlaştığınız takdirde yapacağınız anlaşma, herhangi bir olumsuzlukta hukuki yollara başvurmanız gerektiğinde kanıt niteliği taşıyacaktır. Bu nedenle yapacağınız e-Fatura seçimlerinde anlaşma yapılması iki tarafın da yararına olacaktır.
Temel e-Fatura ile Ticari e-Faturanın Farkı Nedir?
Temel e-Fatura ile ticari e-Fatura arasındaki temel fark faturanın alıcının onayına sunulmasıdır. Taraflar kendi aralarında temel e-Fatura kullanma konusunda anlaştıkları takdirde faturayı gönderen taraf alıcı taraftan onay beklemez. Sistem otomatik olarak faturanın onaylandığını gösterir.
Taraflar kendi aralarında ticari e-Fatura kullanma konusunda anlaşırlarsa, alıcının gönderenin faturasını inceleyerek onaylaması veya reddetmesi gerekir. Alıcı tarafından yapılan onay ve ret işlemleri gönderenin kullanıcı paneline gönderilir.
e-Fatura çeşitleri arasındaki bu temel fark faturaların kullanım alanlarını da etkiler. Onay veya ret ihtiyacı duyulmayan hizmet sektöründe daha çok temel e-Fatura kullanılırken, ticaret alanında ticari e-Fatura tercih edilmiştir.
Uyumsoft ailesi olarak sizlere e-Fatura ile ilgili merak ettiklerinizi sunuyor, en uygun ve kaliteli e-Fatura hizmetini veriyoruz.