e-defter hakkında genel bilgiler

e-Defter Başvuru Yapmak 

e-Defter uygulaması, elektronik ortamda defterlerin oluşturulması, kaydedilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesini kapsıyor. e-Defter’de, gerçek kişi olan mükelleflerin elektronik sertifikaya sahip olmaları ve tüzel kişilerin ise mali mühür kullanmaları lazımdır. Bilindiği üzere, 2011 sonu itibariyle asgari 25 milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar (Petrol Piyasası Kanunu sürecinde madeni yağ lisansına sahip olanlar ve bunlardan mal alan mükellefler) e-Defter kullanma zorunluluğu kapsamına giren mükellefler arasındadır. Nitekim, e-Defter uygulamasına, sadece elektronik ortamda başvuru yapılmaktadır. Başvuru formunda belirtilen e-posta hesabına, e-Defterin ne zamandan itibaren Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) sistemine yüklenmesi gerektiği, başvuru evrağının pdf formatındaki kopyası ve başvurunun evrak numarası gönderilmektedir. e-Defter Uygulamasına başvurup e-Defter tutmasına izin verilen mükellefler, başvuru tarihini takip eden ayın başından itibaren tutmaya başlarlar. Özel hesap dönemine tabi mükellefler ise, başvuru tarihini takip eden özel hesap dönemi ay kesri itibariyle e-Defter tutmaya başlayacaklardır.

 

e-Defter başvurusu yapacak mükellefler, şu özellikleri taşımalıdır

 

Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) ile İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından ortak olarak yayımlanan 1 Sıra No.lu Elektronik Defter Tebliği kapsamında, yevmiye defteri ve büyük defterlerini e-Defter biçiminde oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek isteyen mükellefler şu özellikleri taşımalıdırlar.

 

1-Gerçek kişi olan mükellefler; e-İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli e-Sertifika veya 397 sıra numaralı VUK Genel Tebliği çerçevesinde Mali Mühür temin etmiş olmalıdırlar.

2-Tüzel kişi mükellefler ise; 397 sıra numaralı VUK Genel Tebliği çerçevesinde Mali Mühür temin etmiş olmalıdır. Aynı zamanda, e-Defter tutulması, kaydedilmesi, onaylanması, saklanması ve ibrazında kullanacakları yazılım, GİB sistemine uyumluluk onayı almış olmak zorundadır.

Mükelleflerin, başvuru süreçleri hakkında 

Tüzel kişiler ve gerçek kişiler, başvuru süreçlerini söyle yönetmektedirler.

1-Tüzel kişiler, diğer kurum ve kuruluşlar ile tüzel kişiliği olmayan ortaklıklar, e-Defter Başvuru Formu ve Taahhütnamesini doldurarak, kendi Mali Mühürleri ile onaylamaktadır.

2-Gerçek kişiler, e-Defter Başvuru Formu ve Taahhütnamesini doldurarak, kendilerine ait olan Mali Mühür veya Nitelikli e-İmza ile onaylamaktadır.

Hazırlanan mühürlü ya da imzalı berat dosyası paketi, edefter.gov.tr adresinde bulunan e-Defter Uygulamasına giriş yapılarak yüklenmekte ya da web servis aracılığıyla gönderilmektedir. Ayrıca bir diğer konu da, elektronik defterler, istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu beratları ile birlikte muhafaza edilmek zorundadır.

  • E-defter uyumluluk onayına sahip bir yazılıma sahip olmak,
  • Gerçek kişi mükelleflerin Elektronik İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifika temin etmiş olmak,
  • Tüzel kişi mükelleflerin 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği çerçevesinde Mali Mühür temin etmiş olmak

Sizi Arayalım

call-2

Ürünlerimiz hakkında detaylı bilgi almak için iletişim formumuzu doldurabilirsiniz.
En kısa sürede uzman ekiplerimiz size dönüş yapacaktır.